Vůz APS (L) – 1,25-0,8 MAZ – 5337
Představuji vám další z řady kombinovaných automobilů - cisterna + žebřík či plošina. Jedná se a vozidlo označené jako Автомобиль пожарно-спасательный с лестницей, tedy automobil požárně- záchranný se žebříkem - APS (L) - 1,25-0,8, postavený na dvounápravovém podvozku MAZ, typ 5337. Výrobcem tohoto vozidla je ruská firma OAO Požtechnika. Ta je mimo jiné představovala i na veletrhu Interschutz 2005 v německém Hannoveru.
Má max. dostupnou pracovní výšku pouhých 18 m, nosnost koše je 270 kg, tato max. hmotnost se může použít při vysunutí do výšky 16 m. Řemeslné zpracování celého vozidla je "ruské", tím však nechci říct, že špatné. To, co stačí jim, v Německu by asi neprošlo, i když na funkčnost to nemá žádný vliv. V době využívání technologie lepení používat nýtování mi přijde jako nemoderní přežitek, tyto drobnosti mohou potencionální zákazníky odradit. Jinak samotná nástavba je vcelku dobře řešena. Vybavení, které je ukryté v šesti roletových skříních a třech dalších úložných prostorech krytých dveřmi, je jen relativně obtížněji dostupné při zapatkovaném automobilu. Ten je při vysunutí vzpor zvednutý až o cca 15-20 cm. Do skříní je lepší přístup zajištěn stupačkami. Ve výbavě najdeme rozbrušovací adaptér Partner, elektrocentrálu, hasící přístroje, sadu vyprošťovacího zařízení Spryt, ženijní nářadí, dýchací přístroje, vysokotlaký 50 m naviják pro první zásah, naviják s elektrickým kabelem, zdravotnické vybavení, pomocný agregát pro pohon žebříku, čerpadlo a malé hadicové příslušenství atd. Přístup na horní část nástavby, kde je uložena odnímatelná lafeta pro AZ, je zajištěn dvojicí žebříku na boku a dvojicí v zadní části vozidla. Tam je i ovládání vzpor, které se vysunují do boku - přední a pod vozidlo - zadní. Mezi tím je kombinované čerpadlo o výkonu 800 l/min a max. sací výškou 3 m. Nádrže na hasební látky jsou o objemu 1 250 l - voda, 100 l pěnidlo.
Tolik o nástavbě, resp. o její části. Teď něco o žebříku. Je dnešní klasické koncepce, tedy s pracovním košem o dostupné výšce 18 m a bočním vyložení 15 m. Rozsah použití žebříku je od -10° do +75°, otočení je 360°. Pracovní koš má maximální nosnost 270 kg, tedy stejně jako pracovní koše žebříků Magirus. Max. nosnosti koše jde využít pouze do vysunutí sady 16 m. Je v něm umístěno druhé ovládání žebříku, přípojka el. energie a úchyt pro lafetovou proudnici. Žebříkovou sadu lze použít i jako jeřáb o max. nosnosti 1 000 kg. Hlavní ovládání třídílné sady žebříku je na jeho spodní části, tedy na horní plošině požární nástavby. Strojník má k dispozici sedačku a pracovní pult s dvojicí joysticků, v řízení a obsluze AZ mu pomáhá i elektronika.
Automobil APS (L) - 1,25-0,8 je postaven na podvozku MAZ - 5337 s pohonem 4x2 a s prodlouženou kabinou pro osádku 1+5. Jako agregát je montován dieselový motor ruské provenience o výkonu a síle 169 kW/230 koní nebo dieselový motor Deutz, typ BF 4M 1013FC o výkonu 190 koní, splňující normu Euro III. Vozidlo dosáhne s oběma motory max. rychlosti 85 km/h. V kabině, tedy v její zadní části, najdou hasiči poměrně dost místa na nohy, ale jinak to tam působí, no, jak to nejlépe napsat, takovým relativně stísněným dojmem. V opěradlech sedadel jsou držáky na dýchací přístroje.
Technické údaje:
TTD APS (L) - 1,25-0,8 MAZ - 5337
Podvozek: MAZ 5337
Motor: dieselový MAZ či DEUTZ
Max. rychlost: 85 km/h
Osádka: 1+5
Nádrž na vodu: 1 250 l
Nádrž pěnidla: 100 l
Výkon čerpadla: 800 l/min
Jmenovitá sací výška: 3 m
Max. dostup žebříku: 18 m
Max. nosnost koše: 270 kg
Max. nosnost AZ jako jeřábu: 1 000 kg
Dostup s max. nosností koše: 16 m
Rozsah použití žebříku: od -10° do +75°, otočení je 360°
Čas postavení AZ -10° do +75°: 35 sek.
Čas složení AZ od +75° do -10°: 16 sek.
Čas vysunutí do max. dostupu 18 m: 30 sek.
Čas otočení AZ kolem své osy: 45 sek.
Čas vysunutí vzpor: 40 sek.
Celková hmotnost: 14 500 kg
Rozměry DxŠxV: 7500x2500x3700 mm
Klíma Tomáš