Žebřík METZ DL60+2
Druhý automobilový žebřík je poměrně stejným vozidlem, jako DL60+2 pro Čínu. Tento byl však vyroben pro hasiče tehdejšího Sovětského Svazu a to konkrétně pro požární sbor města Moskvy a druhý pro požárníky kosmického střediska Bajkonur. Oba byly dodány do SSSR v roce 1969, tedy 12 let po čínském zázraku výškové techniky. Jako podvozek byl opět použit těžký třínápravový automobil Kaelble, tentokrát však typ KDV 4000-Z s rozvorem 5000 mm. Jeho srdcem byl dieselový osmiválec do V o síle 400 koní. Tento velmi robustně vypadající automobil a to zejména díky mohutné hranaté prodloužené kabině pro osádku 1+5 měl celkovou hmotnost 30 tun a i jeho délka byla úctyhodná, měřil celých 12 000 mm! Na hřbetě vozu byla namontována již známá sedmidílná žebříková sada DL 60+2 s lanovým výtahem. O moskevském žebříku se mi podařilo zjisti, že byl v činné službě ještě v roce 1995, o bajkonurském nevím téměř nic.
Ještě drobnost k výrobci podvozku, tedy firmě Kaelble. Její vznik se datuje již od roku 1895. V sousedním Německu byla tato značka po mnoho let synonymem pro těžkotonážní a speciální nákladní automobily. Firma dokonce vyrobila i obojživelný náklaďák! O jednom jejím produktu jsem již na našem webu psal, na článek o speciálním letištním práškovém hasícím automobilu. V současnosti je značka Kaelble de facto již zaniklá. Stalo se tomu po finančních problémech a ztrátovosti výroby. Dnes bývalý Kaleble vyrábí speciální bagry, které jsou na trhu prodávány pod jménem Terex.
Jak se vám tato historická výšková technika líbí? Mně osobně velmi a to zejména žebřík pro Čínu. Z tohoto vozu přímo sála elegantnost, poplatná době jeho vzniku. Takový automobil dnes neuvidíte, tím však nechci říct, že současné požární automobily nejsou vzhledově hezké, jsou prostě jiné.
Komentáře
Přehled komentářů
Jj, to sou paradni auta, tady o tech extremne vysokejch zebricich sem cetl, chtel sem o tom napsat i clanek na Pozary.cz ale nejak z toho seslo. No s tim dizajnem souhlasim kazdopadne, dneska to absolutne postrada ten smrnc. Tezko rict cim to je ale kdyz se clovek podiva na historicky auta treba americkych hasicu tak je to uplny umelecky dilo, dneska tomu proste neco chybi. Ten rozdil je velikej, ve vsech smerech, asi tak jako kdyby nekdo srovnaval samurajskej mec s Kalasnikovem. Mam pocit ze v zaveru toho clanku bych nebyl tak zdrzenlivej s hodnocenim vzhledu tech dnesnich aut, sou podle mne docela jednoduse fakt sileny.. a je to dost skoda
Parada
(David, 29. 5. 2011 21:48)