
První z představovaných žebříků byl dle dostupných informací postavem
pro čínského zákazníka a to již v roce 1957. Jednalo se o klasický
požární automobil na speciálně vyvinutém těžkém šestikolovém podvozku
německého výrobce Kaelble, typ KDV 631. Vozidlo mělo prodlouženou
kabinu pro šest osob, v přední části nad nárazníkem bylo namontováno
čerpadlo a co se požární nástavby týče, tu zhotovil známý výrobce
výškové techniky, rovněž německá firma Metz. Označení tohoto rekordního
automobilu bylo DL 60+2, tedy automobilový žebřík s maximálním dosahem
62 metrů. Zajímavostí žebříkové sady, která se v pracovní poloze
kotvila provazy, byla vyjma dostupu jakási obdoba dnešních výtahů na
této požární technice. Na žebříku DL 60+2 se však ,,výtahový“ koš
nepohyboval na horní hraně sady, ale jezdil po lanech, poháněných
navijákem z točny pod žebříkovou sadou! Výtahový koš speciální
konstrukce byl určen pro dvě osoby. Postup uvedení lanového pojezdu do
chodu byl poměrně jednoduchý.

Po příjezdu na místo se ze spodní strany
sady odejmul koš, z navijáku byla uvolněna lana, která se upnula do
speciálních závěsů na horní části resp. na posledním dílu žebříkové
sady a následném základním ustavení žebříku za pomoci vzpor typu H a po
ukotvení vztyčené sady lany se mohlo začít jezdit. Jak takové zařízení
fungovalo, se přesvědčíte ve fotogalerii. Dnešním pohledem se toto
řešení jeví jako více než neobvyklý počin, ale tehdy to jinak nešlo,
neb první automobilový žebřík s košem či klasickým výtahem se objevil o
mnoho let později. Když si představím šlapat po svých do
šedesátimetrové výšky ještě třeba s dýchacím přístrojem na zádech, není
to ten nejideálnější pocit. Každopádně tento žebřík byl dle dochovaných
fotografií pěkným a hlavně unikátním požárním automobilem. Jakýpak asi
je jeho osud…

Druhý automobilový žebřík je poměrně stejným
vozidlem, jako DL60+2 pro Čínu. Tento byl však vyroben pro hasiče
tehdejšího Sovětského Svazu a to konkrétně pro požární sbor města
Moskvy a druhý pro požárníky kosmického střediska Bajkonur. Oba byly
dodány do SSSR v roce 1969, tedy 12 let po čínském zázraku výškové
techniky. Jako podvozek byl opět použit těžký třínápravový automobil
Kaelble, tentokrát však typ KDV 4000-Z s rozvorem 5000 mm. Jeho srdcem
byl dieselový osmiválec do V o síle 400 koní. Tento velmi robustně
vypadající automobil a to zejména díky mohutné hranaté prodloužené
kabině pro osádku 1+5 měl celkovou hmotnost 30 tun a i jeho délka byla
úctyhodná, měřil celých 12 000 mm! Na hřbetě vozu byla namontována již
známá sedmidílná žebříková sada DL 60+2 s lanovým výtahem. O moskevském
žebříku se mi podařilo zjisti, že byl v činné službě ještě v roce 1995,
o bajkonurském nevím téměř nic.

Ještě drobnost k výrobci
podvozku, tedy firmě Kaelble. Její vznik se datuje již od roku 1895. V
sousedním Německu byla tato značka po mnoho let synonymem pro
těžkotonážní a speciální nákladní automobily. Firma dokonce vyrobila i
obojživelný náklaďák! O jednom jejím produktu jsem již na našem webu
psal, na článek o speciálním letištním práškovém hasícím automobilu.
V současnosti je značka Kaelble de facto již zaniklá. Stalo se tomu po
finančních problémech a ztrátovosti výroby. Dnes bývalý Kaleble vyrábí
speciální bagry, které jsou na trhu prodávány pod jménem Terex.

Jak
se vám tato historická výšková technika líbí? Mně osobně velmi a to
zejména žebřík pro Čínu. Z tohoto vozu přímo sála elegantnost, poplatná
době jeho vzniku. Takový automobil dnes neuvidíte, tím však nechci
říct, že současné požární automobily nejsou vzhledově hezké, jsou
prostě jiné.
Parada
(David, 29. 5. 2011 21:48)